Swipe to the left

Livro.pl zbiera najwyższe laury w teście „Najlepsze księgarnie internetowe 2017”

Livro.pl zbiera najwyższe laury w teście „Najlepsze księgarnie internetowe 2017”
14 stycznia 2018

Livro.pl zbiera najwyższe laury w teście „Najlepsze księgarnie internetowe 2017”

Polskie czytelnictwo nie wygląda najlepiej, na co wskazują badania wykonywane przez Bibliotekę Narodową. Ci, którzy chętnie spędzają wolny czas z książką, zaopatrują się najczęściej w księgarniach internetowych, z uwagi na dostępność poszczególnych pozycji i niskie ceny. Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził w listopadzie test 13 księgarni online. Zwycięzcą okazała się księgarnia Livro.pl, z wynikiem całkowitym 90 proc.

O badaniu

Przeprowadzone przez Polski Instytut Badań Jakości testy objęły zasięgiem 13 działających w naszym kraju księgarni internetowych:

  • Aros,
  • Bonito,
  • czytam.pl,
  • Empik,
  • eksiegarnia.pl,
  • Gandalf,
  • inbook.pl,
  • Livro,
  • nieprzeczytane.pl,
  • profit24,
  • Ravelo,
  • Świat Książki,
  • Tania Książka.

Metodologia badań objęła ogólnopolski panel „mystery shopperów”, czyli tajemniczych klientów, którzy dokonali zamówienia, a następnie zwrotu książek zakupionych w każdej z wymienionych księgarni. Na podstawie ich odczuć porównano ceny, oceniono jakość dostawy, obsługi klienta i szerokość oferty.

Liczy się cena

O zwycięstwie księgarni internetowej Livro zdecydowało zajęcie pierwszego miejsca w panelu tajemniczych klientów w dwóch kategoriach testowych: jakość dostawy i zwrotu oraz jakość obsługi klienta. Na zwycięstwo przełożyło się również wyróżnienie Livro w kategorii cena. W ocenie końcowej właśnie cenie przypisano wagę 50 proc.

Specjaliści w czasie badania porównali ceny aż 65 książek dostępnych w sprzedaży online, wyróżniając przy tym kategorie:

  • bestsellery,
  • książki naukowe,
  • książki dla dzieci,
  • literatura piękna,
  • fantastyka.

Książki z wymienionych kategorii testerzy najtaniej kupili w pięciu księgarniach z 13 badanych: nieprzeczytane.pl, Livro, profit24, czytam.pl oraz Bonito. Pierwszego miejsca w kategorii ceny tym samym nie przyznano, ponieważ różnice w cenach książek w wymienionych księgarniach były znikome.

Jakość dostawy, zwrotu i obsługi

Drugim z kryteriów według ważności okazała się jakość dostawy i zwrotu, stanowiące 30 proc. oceny końcowej. Oceniano pod tym względem czas realizacji zamówienia, sposób pakowania przesyłki oraz czas realizacji zwrotu. W tej kategorii liderem rankingu okazało się Livro, które uzyskało wynik 86,61 proc.

W teście założono, że jakość obsługi klienta i szerokość oferty mają najmniejsze znaczenie dla klientów księgarni internetowych, dlatego nadano tym zmiennym wagę 10 proc. dla każdej. Zwycięzcą testu w kategorii obsługa klienta, gdzie oceniano jakość odpowiedzi na zapytania wysłane mailowo, okazała się księgarnia Livro, z wynikiem 94,29 proc. Z kolei najszerszą ofertę miał sklep Aros, z wynikiem 92,5 proc.

Livro zwycięzcą testu

Ostatecznie, po zsumowaniu wszystkich wyników cząstkowych dla poszczególnych kryteriów rankingowych, na pierwsze miejsce wysunęła się księgarnia Livro, z wynikiem całkowitym 90 proc. Na drugim miejscu znalazło się Bonito z wynikiem 87 proc., a na trzecim aż trzy księgarnie: Aro, czytam.pl oraz profit24, z wynikiem 84 proc.



Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją artykułu ze strony kultura.onet.pl: