Ale kosmos!

Autor: Clark Stuart
Data premiery: 02-10-2019
Wydawca: Feeria Science

Dostępny jako przedsprzedaż | Data premiery: 2019-10-02

Książka Ale kosmos! w dziesięciu pasjonujących rozdziałach przedstawia historię badań kosmosu i teorii fizycznych próbujących opisać jego zagadki, a także zdaje relację z najnowszych odkryć, które być może zmuszą nas do napisania podręczników od nowa. 21 marca 2013 roku Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała mapę poświaty po Wielkim Wybuchu związanym z mikrofalowym promieniowaniem tła. Mapa zawiera anomalie, które rzucają wyzwanie naszemu wyobrażeniu wszechświata. Zmusza nas to do przewartościowania znanych nam dotąd pojęć, a może nawet do skonstruowania nowego modelu wszechświata.

Stuart Clark zastanawia się, czy sformułowane przez Newtona prawa i teoria grawitacji muszą zostać napisane od nowa. Czy ciemna materia i ciemna energia są złudzeniem? Czy kiedykolwiek dowiemy się, co stało się przed Wielkim Wybuchem? Co znajduje się na dnie czarnej dziury? Czy istnieją wszechświaty przekraczające nasze własne? Czy istnieje czas? Czy niezmienne dotąd prawa fizyki mogą się zmienić?

Dr Stuart Clark jest członkiem Royal Astronomical Society, autorem bloga „Across the Universe”, który ukazuje się pod szyldem „Guardiana”, oraz pisze artykuły do magazynu „New Scientist”. Jego książki przetłumaczono na 20 języków.

Autor Clark Stuart
Nazwa Ale kosmos!
Data premiery 02-10-2019
Wydawca Feeria Science
Oprawa miękka
Tłumacz Lamża Łukasz
Tytuł i podtytuł oryginalny The Unknown Universe
Język oryginału angielski
Rok wydania 2019

Oceniasz: Ale kosmos!

Stuart Clark to współczesny angielski pisarz oraz dziennikarz zajmujący się głównie astronomią. W swoich książkach i artykułach skupia się na przedstawieniu jak dynamiczy i złożony jest świat astronomii, w przystępny sposób tłumaczy skomplikowane zagadnienia z dziedziny astrofizyki, tak by dotrzeć do jak największej grupy ludzi. Stuart posiada doktorat z astrofizyki, jest członkiem Królewskiego Towarzystwa Astronomicznego, a także byłym wiceprzewodniczącym the Association of British Science Writers (stowarzyszenia zrzeszającego dziennikarzy naukowych). W 2000 roku Brytyjska gazeta The Independent umieściła go obok Stephena Hawkinga oraz Królewskiego Astronoma, sir Martin Reesa jako jedną z „gwiazd” nauczania astrofizyki w Wielkiej Brytanii. Obecnie Stuart Clark dzieli czas między pisaniem książek i artykułów do New Scientist, a także swoimi dwiema pasjami, czyli gotowaniem i graniem na gitarze. Najczęściej pisze ksiażki naukowe lub półfikcyjne historie dotyczące znanych naukowców. W 2011 roku została wydana pierwsza część trylogii „The Sky’s Dark Labirynth”, która opowiada o życiu i pracy Galileusza oraz Keplera na tle niezwykłych czasów, w których przyszło im żyć. Co ciekawe, w tej książce jest tylko jeden fikcyjny bohater, natomiast wszystko inne co zostało napisane o pozostałych postaciach jest prawdą i zostało oparte na pięcioletnim badaniu przez Stuarta dokumentów i listów z danego okresu. Druga część trylogii „The Sensorium of God” opowiada o życiu i pracy Isaaca Newtona oraz innych członków The Royal Society, natomiast trzecia „The Day without Yesterday” skupia się na osiagnięciach Alberta Einsteina oraz księdza Georges Lemaître. Jego inne książki to m.in. „Wszechświat w obiektywie. Historia teleskopu Hubble’a”, czy „Ale Kosmos!”.