Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku

(okładka miękka, książki)
Liczba stron: 352
Data premiery: 30-03-2012
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Dostępność: Dostępny | Wysyłamy w 24 godziny

Normalna cena:
30,00 zł
Special Price 24,49 zł
- +
LUB

Opis

Tematyka zebranych w tomie artykułów ogniskuje się wokół kilku istotnych kręgów problemowych: zagadnienia podstawowe związane z kanonem literackim i kształtowaniem wspólnej świadomości europejskiej, kwestia przekładu. Obok zagadnień z teorii przekładu, znajdują się i takie, które dotyczą relacji autor-tłumacz (tu pytanie o współautorstwo tekstu), presji kulturowej globalizacji na tłumacza tekstów nasyconych elementami kultur narodowych, czy problemów intersemiotyczności, takich jak np. "przełożenie" tekstu literackiego na język teatru, czy filmu. Pojawiają się pytania o kryteria budowania kanonu, czy kluczem powinny być tzw. walory estetyczne, czy ideowe, kształtujące społeczną wyobraźnię, a także refleksja nad koniecznością uwzględnienia dorobku przeszłości narodowej i europejskiej oraz nad proporcjami między literaturą dawną a XX i XXI wiekiem. Jest to propozycja skonfrontowania różnych postaw, opinii, koncepcji metodologicznych dotyczących znaczenia kanonu we współczesnej kulturze.Teksty dotyczą również problemów nowoczesnej tekstologii i edytorstwa XXI wieku. Autorami są intelektualiści reprezentujący różne środowiska zawodowe: pisarze, reżyserzy, ludzie nauki, politycy, tłumacze i nauczyciele z różnych stron Europy, z Węgier, Włoch, Chorwacji, Łotwy, Francji, Szwecji i Polski. Artykuły podejmują także zagadnienia szeroko rozumianego "tekstu" w Internecie. Ostatnia część poświęcona została kwestii kanonu szkolnego, potrzeby jego istnienia, zasady budowy, wreszcie proporcji między literaturą macierzystą, którą siła rzeczy kanon szkolny preferuje a lekturami obcymi, między literaturą dawną a współczesną.


Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Dodatkowe informacje

Autor Opracowanie zbiorowe
Nazwa Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku
Liczba stron 352
Data premiery 30-03-2012
Wydawca Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa miękka
ean 9788323508342
Numer wydania I
Język wydania polski
Język oryginału polski
Forma książka

Opinie

Oceń ten produkt jako pierwszy

Napisz własną recenzję

Oceniasz: Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku

Jak oceniasz ten produkt? *

 
1 1 gwiazdka
2 2 gwiazdki
3 3 gwiazdki
4 4 gwiazdki
5 5 gwiazdek
Ocena
  • Limit znaków:

Dostawa

Koszty dostawy:

Zamówienie do 149 zł

DostawaPłatność onlinePłatność
przy odbiorze*
Punkt odbioru 0,00 zł -
Pocztex Kurier 48 4,99 zł 7,99 zł
Kurier 8,99 zł 10,99 zł
Paczkomaty Inpost 24/7 7,99 zł -

Zamówienie powyżej 149 zł

DostawaPłatność onlinePłatność
przy odbiorze*
Punkt odbioru 0,00 zł -
Pocztex Kurier 48 0,00 zł 5,99 zł
Kurier 0,00 zł 5,99 zł
Paczkomaty Inpost 24/7 0,00 zł -

*Płatność przy odbiorze dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Autor

Opracowanie zbiorowe to utwór, który składa się z wielu odrębnych części, przygotowanych przez różnych twórców. W żaden sposób nie współpracują oni ze sobą ani nie porozumiewają się przy tworzeniu dzieła. Każdy z nich pracuje nad indywidualnym materiałem, realizując swój wkład. Nie zachodzi więc pomiędzy nimi stosunek współautorstwa. Inicjatorem, organizatorem, koordynatorem i instytucją finansującą powstawanie opracowania zbiorowego jest wydawca. Łączy on w całość poszczególne partie dzieła i jest odpowiedzialny za jego finalny kształt. Decyduje również o tym, jak przedstawia się skład zespołu twórców, w jaki sposób powstały utwór jest eksploatowany oraz jakie wynagrodzenie przysługuje poszczególnym autorom.


Opracowania zbiorowe to najczęściej prace o charakterze naukowym, takie jak encyklopedie, słowniki, podręczniki, leksykony, albumy, kodeksy, czy zbiory referatów i konferencji. Stanowią one często zbiorczą prezentację dokonań różnych naukowców. Czytelnik ma dzięki temu możliwość spojrzenia na określone zagadnienie z różnych punktów widzenia i zajęcia na tej podstawie własnego stanowiska. Unika tym samym ryzyka subiektywizmu, co ma często miejsce w przypadku lektury opracowań pojedynczego autora. W ramach jednego opracowania może zapoznać się z dopełniającymi się, a nieraz także przeciwstawnymi teoriami czy opiniami. Przyjmuje się, że wkład w powstanie opracowania zbiorowego nie musi mieć charakteru twórczego. Może polegać m.in. na zgromadzeniu materiałów źródłowych, opracowaniu założeń metodologicznych, przeprowadzeniu badań i analiz danych statystycznych, interpretacji wyników badań, a także na sporządzeniu treści opracowania czy prezentacji graficznej.


Zgodnie z zapisami art. 11 prawa autorskiego, wydawcy przysługują autorskie prawa majątkowe do opracowania zbiorowego. Wychodzi się bowiem z założenia, że to po jego stronie leży finansowanie dzieła oraz ponoszenie ekonomicznego ryzyka związanego z jego publikacją. Uzyskuje on prawo do utworu jako całości oraz do jego tytułu, podczas gdy autorzy zachowują prawa autorskie do opracowanych przez siebie części. Wydawnictwa zwykle wymagają od twórców ujawnienia wkładu w powstanie opracowania zbiorowego. W tym celu jest przygotowywana tzw. deklaracja wkładu, obejmująca procentowy udział oraz zakres odpowiedzialności. Dokument ten ma przeciwdziałać nierzetelności naukowej, objawiającej się w postaci zjawisk jak „ghostwriting” oraz „guest autorship”. Pierwsze z nich dotyczy takiej sytuacji, w której twórca wnoszący istotny wkład w powstanie dzieła, jest pomijany na liście autorów. „Guest authorship” (inna nazwa to „honoraty authorship”) polega natomiast na tym, że autorstwo wydzielonej części opracowania zbiorowego przypisuje sobie osoba, która w żaden sposób nie uczestniczyła w jego tworzeniu. Jest ona dopisywana do listy autorów, co ma zwykle na celu nieuczciwe wzbogacenie swojego dorobku naukowego. W przypadku zaangażowania przez twórcę w powstawanie jego części opracowania zbiorowego instytucji zewnętrznej spoczywa na nim ponadto obowiązek zaznaczenia tego faktu we wstępie.