Literatura włoska w toku. Tom 2

(okładka miękka)
Literatura włoska w toku. Tom 2 (okładka miękka, książki)
Liczba stron: 292
Data premiery: 16-11-2011
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Dostępność: Dostępny | Wysyłamy w 24 godziny

Normalna cena:
29,00 zł
Special Price 23,49 zł
- +
LUB

Opis

Drugi tomik z serii "Literatura włoska w toku" zawiera szkice poświęcone piętnastu współczesnym włoskim pisarzom, tym dobrze (jak Umberto Eco, Dario Fo czy Pietro Citati), mniej (jak Erri De Luca, Andrea De Carlo) lub wcale jeszcze u nas nieznanym. Autorzy szkiców, w pełni korzystając ze swobody, jaką daje eseistyczna forma - a ich głos staje się wypadkową własnej oceny i przytoczonych interpretacji krytyków - kreślą sylwetki twórców, których sądzimy, że warto polskim Czytelnikom zaprezentować. Jak poprzednio zróżnicowanie tematyczne, stylistyczne i gatunkowe omawianego pisarstwa jest zamierzone. Tym razem, obok tematów tyleż w literaturze włoskiej oswojonych, co uniwersalnych, jak wspomnienia Holokaustu (u Edith Bruck) czy motyw zagubienia jednostki w chaosie świata po upadku autorytetów i wartości (u Covavicha i De Carla), proponujemy np. unikatową prozę Piera Camporesiego, dającą dowód zainteresowań kulturą materialną, czy (na przeciwnym biegunie) tematykę zgoła aktualną kurczącego się rynku pracy, podjętą przez pozbawionych stałego zatrudnienia twórców młodego pokolenia. Eseista akademicki Umberto Eco sąsiaduje z nieakademickim, Pietrem Citatim, a ukrywający/a się prawdopodobnie pod pseudonimem Eleny Ferrante neapolitański pisarz - z prawdziwym neapolitańskim banitą, Errim De Luką...


Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Dodatkowe informacje

Autor Opracowanie zbiorowe
Nazwa Literatura włoska w toku. Tom 2
Liczba stron 292
Data premiery 16-11-2011
Wydawca Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa miękka
ean 9788323507888
Numer wydania I
Język wydania polski
Język oryginału polski
Forma książka

Opinie

Oceń ten produkt jako pierwszy

Napisz własną recenzję

Oceniasz: Literatura włoska w toku. Tom 2

Jak oceniasz ten produkt? *

 
1 1 gwiazdka
2 2 gwiazdki
3 3 gwiazdki
4 4 gwiazdki
5 5 gwiazdek
Ocena
  • Limit znaków:

Dostawa

Koszty dostawy:

Zamówienie do 88,99 zł

DostawaPłatność onlinePłatność
przy odbiorze*
Punkt odbioru 0,00 zł -
Pocztex Kurier 48 4,99 zł 7,99 zł
Kurier 7,99 zł 10,99 zł
Paczkomaty Inpost 6,99 zł -

Zamówienie od 89 do 148,99 zł

DostawaPłatność onlinePłatność
przy odbiorze*
Punkt odbioru 0,00 zł -
Pocztex Kurier 48 0,00 zł** 7,99 zł
Kurier 0,00 zł** 10,99 zł
Paczkomaty Inpost 0,00 zł** -

Zamówienie powyżej 149,00 zł

DostawaPłatność onlinePłatność
przy odbiorze*
Punkt odbioru 0,00 zł -
Pocztex Kurier 48 0,00 zł 5,99 zł
Kurier 0,00 zł 5,99 zł
Paczkomaty Inpost 0,00 zł -

*Płatność przy odbiorze dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

**Promocja trwa od 22.03.19 r. od godz. 00:01 do 24.03.19 r. do godz. 23:59.

Autor

Opracowanie zbiorowe to utwór, który składa się z wielu odrębnych części, przygotowanych przez różnych twórców. W żaden sposób nie współpracują oni ze sobą ani nie porozumiewają się przy tworzeniu dzieła. Każdy z nich pracuje nad indywidualnym materiałem, realizując swój wkład. Nie zachodzi więc pomiędzy nimi stosunek współautorstwa. Inicjatorem, organizatorem, koordynatorem i instytucją finansującą powstawanie opracowania zbiorowego jest wydawca. Łączy on w całość poszczególne partie dzieła i jest odpowiedzialny za jego finalny kształt. Decyduje również o tym, jak przedstawia się skład zespołu twórców, w jaki sposób powstały utwór jest eksploatowany oraz jakie wynagrodzenie przysługuje poszczególnym autorom.


Opracowania zbiorowe to najczęściej prace o charakterze naukowym, takie jak encyklopedie, słowniki, podręczniki, leksykony, albumy, kodeksy, czy zbiory referatów i konferencji. Stanowią one często zbiorczą prezentację dokonań różnych naukowców. Czytelnik ma dzięki temu możliwość spojrzenia na określone zagadnienie z różnych punktów widzenia i zajęcia na tej podstawie własnego stanowiska. Unika tym samym ryzyka subiektywizmu, co ma często miejsce w przypadku lektury opracowań pojedynczego autora. W ramach jednego opracowania może zapoznać się z dopełniającymi się, a nieraz także przeciwstawnymi teoriami czy opiniami. Przyjmuje się, że wkład w powstanie opracowania zbiorowego nie musi mieć charakteru twórczego. Może polegać m.in. na zgromadzeniu materiałów źródłowych, opracowaniu założeń metodologicznych, przeprowadzeniu badań i analiz danych statystycznych, interpretacji wyników badań, a także na sporządzeniu treści opracowania czy prezentacji graficznej.


Zgodnie z zapisami art. 11 prawa autorskiego, wydawcy przysługują autorskie prawa majątkowe do opracowania zbiorowego. Wychodzi się bowiem z założenia, że to po jego stronie leży finansowanie dzieła oraz ponoszenie ekonomicznego ryzyka związanego z jego publikacją. Uzyskuje on prawo do utworu jako całości oraz do jego tytułu, podczas gdy autorzy zachowują prawa autorskie do opracowanych przez siebie części. Wydawnictwa zwykle wymagają od twórców ujawnienia wkładu w powstanie opracowania zbiorowego. W tym celu jest przygotowywana tzw. deklaracja wkładu, obejmująca procentowy udział oraz zakres odpowiedzialności. Dokument ten ma przeciwdziałać nierzetelności naukowej, objawiającej się w postaci zjawisk jak „ghostwriting” oraz „guest autorship”. Pierwsze z nich dotyczy takiej sytuacji, w której twórca wnoszący istotny wkład w powstanie dzieła, jest pomijany na liście autorów. „Guest authorship” (inna nazwa to „honoraty authorship”) polega natomiast na tym, że autorstwo wydzielonej części opracowania zbiorowego przypisuje sobie osoba, która w żaden sposób nie uczestniczyła w jego tworzeniu. Jest ona dopisywana do listy autorów, co ma zwykle na celu nieuczciwe wzbogacenie swojego dorobku naukowego. W przypadku zaangażowania przez twórcę w powstawanie jego części opracowania zbiorowego instytucji zewnętrznej spoczywa na nim ponadto obowiązek zaznaczenia tego faktu we wstępie.